Rabu, 25 Februari 2015

JANGAN GUNA IMEJ AGAMA UNTUK SOROK PEMBAZIRAN

KENYATAAN MEDIA GANTI
26HB FEBRUARI 2015

GANTI menyokong segala usaha pentadbiran kerajaan negeri Terengganu di bawah  YAB MB Terengganu menguatkuasakan undang undang kawalan pakaian mengikut Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah ( Takzir) 2001 bagi membendung gejala tidak sopan dan masalah sosial.

Undang undang yg diusahakan oleh PAS itu sudah terlalu lama wujud tanpa dikuatkuasakan.  Sekarang dengan kesedaran serta kecenderungan rakyat, semakin ramai yg menginsafi hanya dengan kembali menghayati syariat agama lah  adalah diharap dapat membendung merebaknya permasalahan sosial.

Dalam pada kecenderungan kembali ke landasan agama cuba dizahirkan, GANTI ingin menegur ketirisan perbelanjaan wang rakyat yang berterusan, diskriminasi agihan bantuan bermotifkan politik hingga menjadikan mereka yg lemah sebagai mangsa, pengurusan agihan kutipan wang zakat kpd asnaf yg masih lemah dan menyusahkan, penerusan projek projek ratusan juta yang membazir, kenaikan dalam bayaran bayaran seperti lesen perniagaan yang melambung berlipat kali ganda.

Dalam keadaan negara dikatakan kekurangan wang, Majlis Bandaraya dan lain lain PBT dikatakan tidak cukup wang,  sudah kedengaran pelbagai projek baru yg membazir sedang dirancang.

Antara lain adalah cadangan merobohkan mercutanda di Bukit Besar Kuala Terengganu iaitulah binaan struktur lampu ALLAH PELIHARAKAN TERENGGANU untuk  memberi laluan pembinaan yg baru mengikut cita rasa YAB Menteri Besar sekarang pula. Binaan ini dijangka bernilai jutaan ringgit.

Saya difahamkan pagi ini 26hb Februari 2015 lawatan tapak bagi projek ini akan dibuat. Bermaksud jika betul, projek membazir ini dalam peringkat tertentu serta akan dilaksanakan.

Dulu rakyat terkejut dgn pokok pokok lampu yg dibeli kerajaan dengan berpuluh2 bilangannya dengan nilai sehingga ada yg puluhan ribu ringgit setiap sebatang pokok.

Sekarang sudah ada berita YAB Menteri Besar mahu memasang lampu di sepanjang tebing Sungai Terengganu.

Ini belum lagi apa yg sedang diperkatakan di kalangan kontraktor tempatan tentang projek mega di Kuala Nerus yg akan menelan belanja ratusan juta ringgit lagi yg dikatakan mengambil inspirasi dari pembangunan Pulau Sentosa di Singapura.

Perlu diingat ratusan juta yg dibelanjakan di Pulau Bayas  Kenyir yg belum mendapat status bebas cukai, kompleks tekstile Kijal yg bagai terbiar, Kompleks Usahawan Banggol Tuan Muda, Dataran Ilmu Besut,  Stadium Sultan Mizan dan banyak lagi. Semua masih tak mencapai matlamat seperti sepatutnya tujuan perbelanjaan besar wang rakyat itu dibuat.

Rakyat yang masih susah hanya mengalir air mata diberitahu peruntukan pelbagai bantuan sudah habis atau tidak cukup, tetapi boleh ada wang pula untuk dibazirkan semahunya

Kecenderungan kembali ke jalan agama janganlah dijadikan kaedah mengalih tumpuan rakyat dari isu urustadbir negeri dan sumber wang rakyat.

HAJI AHMAD AMZAD HASHIM
Presiden
Gerakan Anak Terengganu Insaf (GANTI)
GANTI TUNTUT PERUBAHAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan