Rabu, 13 Mei 2015

ROYALTI PETROLEUM TERENGGANU: APA LAGI DIRAHSIAKAN MENTERI BESAR?

KENYATAAN MEDIA

Seperti rakyat Terengganu yg lain, GANTI memandang berat pendedahan yg telah dibuat oleh Mantan Menteri Besar Terengganu yang juga masih ADUN Kijal, YB Dato' Seri Ahmad Said di Sidang DUN Terengganu pada 12hb Mei 2015.

Antara yg mengejutkan ialah percubaan mencagar harta negeri, hasil petroleum Terengganu bagi menperolehi pinjaman kerajaan persekutuan.

Juga status PM307 Bertam, telaga minyak yg disahkan berada di perairan Terengganu yg telah mula mengeluarkan hasil, tetapi royalti petroleum dikatakan mahu atau mungkin telah dibayar kepada kerajaan Pahang. Anggaran nilai royalti petroleum tersebut adalah sekitar RM100 juta setiap tahun.

Dan juga pendedahan tentang 1MDB yg sedang diselubungi dakwaan skandal kehilangan lebih RM40billion wang rakyat. Bekas Perdana Menteri Tun Mahathir dilihat antara yg lantang menyerang DS Najib berkaitan soal ini. Selain dari PR yg konsisten sejak awal mendedahkan isu penyelewengan besar ini tetapi dinafi oleh kerajaan.

DS Ahmad Said mendedahkan 1MDB bermula dgn guna wang Terengganu dgn nama asal Terengganu Investmen Authority. Tetapi beliau mendakwa mendapati terlalu banyak 'hanky panky' (rujuk ucapan di DUN) maka beliau byk lawan Perdana Menteri.

GANTI dalam satu artikel pada 9hb Jun 2014 setahun yang lalu telah melaporkan kemungkinan usaha mencagarkan aset petroleum Terengganu ini.

Lebih2 lagi DS Ahmad Razif dilihat masih muda, terlalu bergantung kepada DS Najib untuk jawatannya lantaran kedudukan politiknya yg terlalu lemah di Parlimen Kuala Nerus yang kalah kepada PAS di semua DUN serta Parlimen. Cuma DUN Seberang Takir yg dimenanginya dgn bantuan undian pos ekoran kem kem askar di situ.

Jika DS Ahmad Said telah membantah cubaan mencagar hasil petroleum Terengganu, rakyat berhak untuk menuntut MB Terengganu sekarang menyatakan status keadaan sebenar hasil petroleum Terengganu sekarang. Apa pendirian beliau?

GANTI sangat sangsi adakah apa yg didakwa telah dibantah oleh Mantan MB, telah pula diteruskan dengan bersetuju tindakan merampas hak dan hasil petroleum Terengganu oleh Persekutuan dengan terlantiknya DS Ahmad Razif sebagai Menteri Besar.

Ini kerana tiada sepatah bantahan pun timbul dari mulut YAB Razif bila tiba tiba kenyataan dibuat oleh kerajaan persekutuan bahawa 'Tiada Minyak Di Terengganu' ketika PRK Pengkalan Kubur yang lalu. Juga tiadanya respon kritis terhadap Akta 750 yg mungkin melanggar sempadan kedaulatan negeri yang melibatkan takrifan sempadan perairan negeri dan persekutuan ekoran pemansuhan Ordinan Darurat yg melemahkan segala hujah dan muslihat persekutuan disebalik rampasan hasil petroleum Terengganu dan Kelantan.

Apakah ada lagi rahsia yang lebih besar disembunyi dari rakyat?

HAJI AHMAD AMZAD HASHIM
Presiden
Gerakan Anak Terengganu Insaf (GANTI)
14hb Mei 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan