Selasa, 7 April 2015

AMAL JAMAIE 2


Jamaah Islam umpama sebuah bangunan yang dibangunkan atas bahan binaan yang melengkapi antara satu sama lain. Anggotanya wajib menguatkan antara satu sama lain. Ini bertepatan sebagaimana sabds Nabi saw,

المسلم للمسلم كالبنيان يشد بعضه بعضا
maknanya , "Seorang muslim kepada muslim yang lain umpama sebuah binaan,  ia mengukuhkan antara satu sama lain."


Oleh kerana tanggungjawab yang ada pada sesetengah anggota (khususnya pimpinan)  terlalu banyak, sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Hasan Al Banna,  الواجبات أكثر من الأوقات yang bermakna "Tanggungjawab adalah lebih banyak daripada masa yang ada", maka adalah sangat penting setiap anggota disusun gerakerjanya sebaik mungkin untuk melunaskan taklifan yang diberikan.

Namun, sudah tentu berlaku realitinya ada terkadang anggota tidak mampu untuk memenuhi semua taklifan yang diberikan. Ada di antara kita yang punya berbelas jawatan dalam jamaah jika dicampurkan bermula dari cawangan sehinggalah peringkat pusat. Ini terjadi selalunya bukan kerana tamakkan jawatan,  akan tetapi tidak ramai yang sanggup memikul amanah jawatan-jawatan dalam jamaah lantaran sibuk dengan pekerjaan tetapnya atau urusan perniagaannya,  ditambah pula tiada elaun diperuntukkan untuk satu-satu jawatan itu. Justeru,  sepatutnyalah semua anggota faham konsep tolong menolong,  bantu membantu antara satu sama lain setakat kudrat yang dikurniakan kepada kita.

Akhir kata,  ingatlah pesan Nabi saw, 

و الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

hang maksudnya,  "...dan Allah sentiasa membantu hambaNya selama mana hambaNya itu membantu saudaranya."

Ibnu Abbas An Najjar
7 April 2015
2:13petang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan