Rabu, 22 April 2015

JAMAAH ISLAM PERLUKAN MURABITUN

Murabitun merujuk kepada anggota jamaah yang bekerja sepenuh masa untuk Islam, tidak kira sama ada dibayar elaun bulanan atau dengan biayaan sendiri. Murabitun dalam negara Islam merujuk kepada tentera-tentera Islam yang bertugas menjaga sempadan tanah air negara Islam. Mereka berkorban jiwa raga untuk jaga kedaulatan tanah air Islam. kedua-dua jenis murabitun ini jika mati,  mereka mati syahid di jalan Allah sama ada dapat syahid akhirat (diuruskan jenazah mereka seperti biasa-mandi,  kafan,  solat, kebumi)  atau dunia akhirat.

Kedudukan murabitun dalam jamaah Islam sangat mulia kerana kehidupan mereka diinfaqkan untuk jalan Allah tidak kira di arena dakwah,  tarbiyyah dan siasah. Fikiran mereka 100% untuk jamaah. Mereka tidak dapat meluangkan masa dengan anak isteri seperti orang lain. Malam mereka penuh dengan aktiviti jamaah seperti mesyuarat,  usrah,  ceramah,  dan seumpamanya. Siang mereka juga untuk jamaah, mungkin melaksanakan tugas-tugas kepejabatan, menguruskan borang-borang keahlian jamaah dan seumpamanya. Mungkin sebahagiannya menjaga institusi-institusi pendidikan milik jamaah. Mungkin juga sebahagiannya menjalankan aktiviti ekonomi jamaah di siang hari. Di saat orang biasa bercuti di hujung minggu,  hidup mereka dikelilingi aktiviti jamaah yang padat. Di saat orang biasa bekerja makan gaji di pejabat-pejabat kerajaan dan swasta,  mereka ditugaskan sepenuh masa di markaz-markaz pilihanraya apabila muncul pilihanraya kecil dan umum.

Justeru,  orang ramai di kalangan amilin(petugas-petugas),  ahli jamaah,  penyokong-penyokong seharusnya menghargai mereka dengan memberi sokongan kewangan atau sekurang-kurangnya sokongan moral. Bukan menuding jari atau mencari kesilapan dan kesalahan apabila natijah pilihanraya tidak sebagaimana yang dikehendaki.

Mudah-mudahan kita tergolong di kalangan orang-orang yang benar-benar menginfaqkan diri untuk jalan Allah dan mati dalam keadaan dikurniakan syahid insyaAllah, sebagaimana sabda Nabi saw,

من سأل الشهادة بصدق بلغه الله منازل الشهادة و إن مات على فراشه
Maksudnya,

"Barangsiapa yang meminta syahid dengan benar,  Allah sampaikan dia ke maqam syahadah walaupun ia mati atas katilnya. "

Ibnu Abbas An Najjar
Unit Tarbiyyah GANTI
23 April 2015
4 Rejab 1436

Tiada ulasan:

Catat Ulasan