Sabtu, 18 April 2015

RAKYAT TERENGGANU BERHIMPUN BANTAH GST


Pantai Batu Burok mencipta sejarah baru yang tersendiri apabila ribuan rakyat hadir dalam program bantah GST anjuran Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT). Program tersebut telah diadakan semalam selama 2 jam bermula jam 5 petang.

Berbagai pengisian yang diadakan, antaranya pidato, persembahan buskers, falshmob dan agihan flyer berkenaan GST. Rata-rata pengunjung pantai peranginan Batu Burok turut memberikan sokongan terhadap bantahan yang dibuat.

Antara pemidato yang dijemput adalah wakil GAMIS, presiden GANTI, Pengerusi DEMI, wakil kaum hawa, ketua DPPNT dan juga pimpinan BPPNT. Pidato diselang seli dengan laungan bantah GST dan oleh peserta yang kebanyakannya hadir bersama keluarga. Mereka turut dihiburkan dengan beberapa buah lagu berunsur luahan rakyat dendangan sebuah kumpulan buskers tempatan.

Menurut Pengerusi majlis, Ustaz Wan Sukairi Wan Ahmad, rata-rata peserta yang hadir adalah mewakili semua lapisan masyarakat. Bukan sahaja pemuda, malahan wanita, warga emas, profesional, aktivis NGO, ahli akademik dan ahli agama turut berhimpun pada petang itu. Mereka datang dari semua daerah termasuk Kemaman, Besut dan Hulu Terengganu.

Sambutan hebat sebegini memberi signal kepada kerajaan bahawa perlaksanaan GST ini telah menyusahkan semua golongan masyarakat. Rakyat Terengganu mungkin antara yang paling ramai terkesan kerana jumlah penduduk di bawah paras kemiskinan yang masih tinggi.

Ini juga adalah amaran buat kerajaan yang ada sekarang. Sekiranya tiada apa-apa tindakan dilakukan untuk menangani kemarahan rakyat sekarang, tidak mustahil UMNO BN akan tumbang dalam pilihanraya akan datang. GST telah menyebabkan bukan sahaja penyokong parti pembangkang yang marah, tetapi penyokong dan ahli BN turut memprotes tindakan kerajaan tersebut.

Bantahan GST akan terus dilakukan dari semasa ke semasa. BPPNT melalui DEMI akan bertindak sebagai badan memobilisasikan ketidakpuashatian rakyat dari seluruh pelusuk negeri supaya kerajaan sedar dan bertindak sewajarnya. Beberapa program dalam jangkamasa terdekat telahpun diatur melibatkan ceramah, wacana, demonstrasi, himpunan dan seumpamanya.

* Untuk lebih berita, artikel dan gambar berkenaan perjuangan NGO-NGO Terengganu, layari:
www.demiterengganu.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan