Isnin, 20 April 2015

PEKEBUN KECIL DAN GST

Di antara bulan mac hingga mei dan antara bulan april hingga jun bagi sesetengah tempat akan mengalami musim daun luruh bagi pokok getah. Ia merupakan suatu musim yang normal setiap tahun di mana daun pokok getah akan gugur dan akan kembali tumbuh pucuk-pucuk baru.

Apa yang dapat di kongsikan di sini adalah sepanjang tempoh daun luruh ini, pokok getah tidak akan mengeluarkan susu getah (lateks) mengikut waktu kebiasaannya kerana zat lateks dan lain lain yang ada pada pokok getah di perlukan untuk proses tumbesaran tunas pucuk muda dan seterusnya menggalakkan proses fotosistensis berlaku.

Apabila berlaku proses torehan dalam tempoh musim daun luruh ini, lateks yang di keluar akan berkurangan dan agak cair dari kebiasaanya. Ini kerana kandungan getah kering (KGK) yang terdapat dalam lateks adalah kurang berbanding kebiasaannya.

Di sini dapat kita fahami, bagaimana nasib pekebun kecil hari ini yang menyara diri dan keluarga melalui pendapatan daripada hasil menoreh getah. Dalam urusan penjualan dan pembelian getah pula adalah berdasarkan kepada peratusan (%) KGK berdasarkan kepada harga pasaran getah semasa yang di keluarkan oleh pihak Lembaga Getah Malaysia (LGM). Selain daripada faktor % KGK, terdapat dua faktor lagi mempengaruhi harga iaitu kos operasi kilang (diskaun) dan juga cess.

Purata diskaun ketika ini adalah antara 100-110 sen/kg dan cess pula adalah sebanyak 14 sen/kg.

Katakan sebagai contoh, harga rasmi pembukaan SMR 20 pada hari akhir pasaran minggu lalu adalah 503.00 sen/kg dan di lihat turun kepada 497.50 sen/kg di waktu penutup pada sesi petang (Jam 5.00 petang).

Daripada harga yang di keluarkan ini dapat di ketahui harga kebun (Farmgate) bagi setiap kilogram getah. Kebiasaan harga farmgate ini, KGK adalah separuh atau 50% daripada harga rasmi yang di keluarkan. Ini kerana harga rasmi SMR adalah merujuk kepada 100% KGK yang telah siap di proses. Jika di ambil dari harga penutup pasaran pada jumaat iaitu 497.50 sen/kg dan di tolak dengan diskaun (110.00 sen/kg) dan cess (14 sen/kg), kita akan mendapat 373.50 sen/kg. Dari harga ini kita darabkan dengan 50% KGK dan kita akan mendapat harga farmgate 186.75 atau 187.00 sen/kg (RM1.87 sekilogram).

Bayangkan dengan purata harga getah sekarang ini antara RM1.60-1.90 sekilogram, agak-agak berapakah pendapatan pekebun kecil getah setiap hari di tambah dengan desakan hidup di sebabkan segala kos pembelanjaan meningkat setiap hari.

Pekebun kecil getah hari ini menghadapi masalah bertimpa-timpa, dengan keadaan musim daun luruh, hasil torehan mereka tidak seberapa dan di tambah dengan faktor ekonomi dan pasaran harga getah semakin lesu. Di mana peranan kerajaan melalui kementerian terbabit dalam menangani isu harga getah ini? Hilang, lenyap dan membisu seribu bahasa. Dahulu mereka lah yang gah dengan slogan Industri Getah bukan lagi 'SUNSET Industry' dan apabila berlaku sebaliknya, mereka pula tidak bertanggungjawab dengan slogan yang di bawanya dan rakyat seolah mengiyakan, memang betul getah ni adalah Sunset industry.

Apa yang di harapkan rakyat di kalangan pekebun kecil ini agar pihak berwajib turun membantu, rupa-rupanya tidak malah kerajaan hari ini dengan terus rakus mengutip hasil titik peluh rakyat dengan cukai GST pula.

Di sini kita dapat lihat dan saksikan, program bantah GST yang di anjurkan oleh Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT) diadakan pada petang jumaat lalu di pantai batu buruk, kuala terengganu di hadiri oleh ribuan rakyat terengganu malah ada di antara mereka yang datang dari kawasan luar bandar yang bersama-sama bersolidariti membantah GST.

Unit Hubungan Masyarakat GANTI
21 April 2015
1.10 a.m

Tiada ulasan:

Catat Ulasan